SEO står för sökmotoroptimering. Det är en uppsättning regler för att optimera din webbplats så att den kan uppnå högre ranking i sökmotorernas organiska resultat. Det är processen du ska följa för att öka synligheten för din webbplats i sökmotorer och få mer trafik.
SEO har två huvudmål. Den första är att hjälpa dig förstå vad användare söker efter online så att du kan skapa högkvalitativt innehåll för att tillfredsställa deras avsikt. Den andra är att hjälpa dig att skapa en webbplats som sökmotorer kan hitta, indexera och förstå dess innehåll.
Att följa god SEO-praxis är dessutom ett utmärkt sätt att öka kvaliteten på en webbplats genom att göra den användarvänlig, snabbare och enklare att navigera.
Hur fungerar det?
För nybörjare inom SEO kan det kännas ganska komplicerat. Ska man försöka förenkla det, så är sökmotoroptimering ett sätt att förbättra din webbplats så att den kommer att synas närmare toppositionerna i sökresultaten på Google, Yahoo, Bing eller andra sökmotorer.
När du gör en sökning på Google baseras den ordning i vilken de återkommande resultaten visas på komplexa algoritmer.
Dessa algoritmer (även kända som rankningsfaktorer för sökmotorer) tar hänsyn till ett antal regler innan de bestämmer vilken webbsida som ska visas i första positionen, andra positionen osv.
Att optimera din webbplats för sökmotorer ger dig en fördel gentemot icke-optimerade webbplatser och du ökar dina chanser att rankas högre.
Vad är skillnaden mellan SEO och digital marknadsföring?
Många undrar om SEO detsamma som digital marknadsföring. Det enklaste svaret är att SEO är ett av verktygen som finns i din digitala marknadsföringsarsenal.
SEO kan vara en del av din övergripande digitala marknadsföringskampanj som normalt inkluderar andra saker som marknadsföring i sociala medier, PPC, innehållsstrategi, etc.
Du som vill ha hjälp med både SEO och din digitala marknadsföring du kan med fördel vända dig till Buzzlemedia som är en bra SEO-byrå.