När vi tänker på utformningen av webbplatser börjar vi ofta med sidans utseende och känsla. Vi kanske också funderar på hur användarna kommer att interagera med sidan, eller vilket innehåll som ska användas för att förmedla vårt budskap. Med andra ord ägnar vi mycket tid åt att tänka på användarens upplevelse när de är på en webbplats. Men vad händer innan de kommer dit? Om du vill se till att de hittar din webbplats i första hand måste du också tänka på hur din webbplats visas för sökmotorer som Google.
Om en användare till exempel skriver “SEO Jönköping” i Google och använder det första resultatet från sökningen, har du förmodligen inte mycket hopp om att någonsin nå dem via din webbplats. Även om du har investerat pengar i marknadsföring för detta sökord på Facebook eller andra webbplatser kanske användarna aldrig kommer förbi det första resultatet.
Anledningen till att dessa resultat visas högre än ditt beror på något som kallas SEO – Search Engine Optimisation (sökmotoroptimering). Den här artikeln förklarar vad det är och ger några tips om hur du bäst implementerar det i dina egna webbprojekt så att de inte hamnar på efterkälken av konkurrenter som redan har börjat optimera sina webbplatser i enlighet med detta!
SEO är en process för att öka antalet besökare på din webbplats genom organiska sökmotorresultat. Denna process hjälper dig att uppnå bättre placeringar i sökmotorerna, vilket i sin tur bidrar till att förbättra ditt företags synlighet och få mer trafik.
Google använder en algoritm
Det finns 200 signaler i algoritmen, det finns vissa som har större inverkan på sökresultaten än andra. Dessa anses vara rankingfaktorer.
- Relevans (hur väl din webbplats matchar användarens sökfråga)
- Lättillgänglighet (hur lätt det är att ta till sig informationen på webbplatsen).
- Användartrender (hur populär du är bland användarna, baserat på saker som avvisningsfrekvens, tid på webbplatsen osv.)
- Signaler (en signal är en indikator på att något händer eller har hänt).
Internet är en stor och underbar plats, och SEO-världen är ännu större.
Sökmotoroptimering (SEO) är processen för att få din webbplats att synas i sökmotorernas resultat. Det innebär att om någon söker efter något på Google kommer din webbplats att visas högst upp i listan.
För att göra detta måste du göra två saker: skapa relevant innehåll och använda relevanta sökord. Relevanta nyckelord är ord som människor kan tänkas använda när de söker efter något på nätet. Om du till exempel arbetar med SEO i Jönköping kanske du vill inkludera orden “sökmotoroptimering”, “SEO”, ”SEO Jönköping” eller “Jönköping”.