Att starta en e-handel utan erfarenhet är svårt, men här har vi samlat några tips som kommer hjälpa dig vid uppstarten av din e-handel eller onlinebutik.
Ha en vision av din e-handelsverksamhet.
Tänk på vad du vill sälja på din e-handel och hur du ska göra det. Ditt mål bör vara ett framgångsrikt onlineföretag som kommer att tjäna pengar snarare än ett som bara är en intressant hobby. Utnyttja de tillgängliga resurserna, inklusive internet, böcker, artiklar och andra källor. Hitta om möjligt en mentor som har erfarenhet av att starta upp en lyckad e-handel. LinkedIn och Facebook är två jättebra resurser för att hitta information om e-handel
Vilka e-handlessystem vill du ha?
Det finns olika e-handelsplattformar som du kan välja mellan. Det finns bland annat lösningar med öppen källkod så som WooCommerce, det finns även lösningar som är hanterade av företag samt helt olika fristående lösningar. Som nybörjare är det bäst att prova plattformen innan du fattar ett beslut eftersom vissa plattformar är mer lämpade för specifika produkter eller marknader. WooCommerce och Shopify är de allra mest populära e-handels lösningarna.
Rådgör med en e-handelsbyrå
Att kontakta en e-handelsbyrå som har erfarenhet av just e-handel är ett bra sätt att lära sig grunderna. En byrå med fokus på e-handel kan hjälpa dig att gå igenom processen för att starta din online butik, de kan ge dig råd under processen, hjälpa dig att utforma din webbplats och ansluta din webbplats till betalningssystem.
Marknadsföra ditt e-handelsföretag
Utforma din e-handel så att det blir enkelt för människor att navigera på den. Detta gör att de pengar du lägger ner på marknadsföring används så effektivt som möjligt. Ditt mål är att sälja så mycket som möjligt. För att detta ska kunna ske är det viktigt att produkterna i din e-handel är synliga för sökmotorerna så att de kan hitta dem. Detta brukar kallas för sökmotoroptimering för e-handel.
Vem är din målgrupp?
För att ett e-handelsföretag ska lyckas behöver du ett sätt att locka till dig människor som vill köpa från din webbplats. Det första steget i detta är att bestämma din målgrupp. Tänk på vilka typer av människor som skulle kunna vara intresserade av det du säljer. Sociala medier är ett utmärkt sätt att hitta din målgrupp. Om du till exempel säljer livsmedelsprodukter kan det vara vettigt att använda Facebook eller Instagram som marknadsföringsplattform för denna typ av produkter.