Idag tittar vi närmare på varför WordPress (eller WooCommerce) kan vara rätt teknik för din hemsida eller webshop.
WordPress är en gratis plattform för skapande av webbsidor med öppen källkod (eller ett bloggsystem om du frågar vissa). På en mer teknisk nivå är WordPress ett innehållshanteringssystem (CMS) skrivet i PHP som använder en MySQL-databas. På icke-nördspråk är WordPress den enklaste och mest kraftfulla blogg- och webbplatsbyggaren som finns idag.
WordPress är en utmärkt webbplattform för en mängd olika webbplatser. Från bloggande till e-handel till företags- och portfoliowebbplatser, WordPress är ett mångsidigt CMS som ger dig möjlighet att skapa en vacker webbdesign. WordPress är utformat med användbarhet och flexibilitet i åtanke och är en utmärkt lösning för både stora och små hemsidor.
Läs mer – Att välja rätt teknik för din webbsida
<h2>Vad är en webbsida med WordPress?</h2>
En WordPress-hemsida är en webbsida som använder WordPress som innehållshanteringssystem (CMS). WordPress driver både hemsidans baksida (gränssnittet där en användare loggar in för att göra ändringar eller lägga till nytt innehåll) och framsidan (den synliga delen av webbplatsen som dina besökare ser på webben).
WordPress har ett inbyggt mallsystem som gör att du kan ändra utseendet och känslan på din webbplats på några sekunder. Dessa mallkonstruktioner, som kallas WordPress-teman, kan helt förändra din webbsida.
Här är bara några exempel på de typer av hemsidor som du kan bygga med WordPress:
Blogg – En blogg är en särskild typ av webbplats som ägnas åt att dela tankar, foton, recensioner, handledningar, recept och mycket mer. Bloggar visar vanligtvis det senast publicerade innehållet först.
E-Commerce – Med en e-handelswebbplats kan du sälja varor eller tjänster online och ta betalt via ett onlinebetalningssystem. Du kan ladda ner och installera ett WordPress-plugin för e-handel för att utöka standardfunktionaliteten i WordPress så att du kan ha en nätbutik på din webbsida.
Företagswebbplats – Många företag har nytta av att ha en närvaro på nätet i form av en egen webbplats. Om ditt företag behöver en webbplats för att kunderna ska kunna lära sig mer om ditt företag och vad du har att erbjuda är WordPress ett utmärkt alternativ. Kunderna kan kontakta dig, be om en offert, boka ett möte och mycket mer.
Webbsida för medlemskap – Med en webbplats för medlemskap kan du placera innehåll bakom en betalvägg eller en kontoinloggning. För att få tillgång till sidor eller inlägg måste användarna logga in eller betala för innehållet. WordPress kan också hantera medlemswebbplatser med hjälp av ytterligare plugins.
Portfoliowebbplats – Visa upp dina konstverk, designkunskaper och annat med en portfoliowebbplats byggd på WordPress.
Forumwebbplats – En forumwebbplats kan vara en hjälpsam plats för användare att ställa frågor eller dela råd. Tro det eller ej, men många forumwebbplatser körs på WordPress.
Evenemangswebbplats – Är du värd för ett evenemang? WordPress gör det enkelt för dig att dela med dig av information om evenemanget och sälja biljetter.
Webbplats för e-lärande – Elever kan ta onlinekurser, följa sina framsteg, ladda ner resurser och mycket mer från en webbplats för e-lärande. Med en särskild typ av plugin som kallas WordPress LMS-plugin kan du erbjuda onlinekurser från en WordPress-webbplats.
Bröllopswebbplats – Dela med dig av detaljerna om din stora dag med en bröllopswebbplats byggd på WordPress. Med en rad bröllopsteman i WordPress kan du snabbt och enkelt få en hemsida på plats.
Läs mer – Hur man väljer den bästa webshoplösningen
<h2>Hur mycket kostar en hemsida i WordPress?</h2>
Svaret på den här frågan beror verkligen på vilken typ av hemsida du försöker bygga.
En typisk företagswebbplats kan kosta så lite som 100 dollar per år och kan gå så högt som 30 000 dollar per år.
Vi rekommenderar alla våra användare att börja i liten skala och sedan lägga till fler funktioner till din webbsida i takt med att ditt företag växer. På så sätt sparar du pengar och minimerar potentiella förluster samtidigt som du undviker att spendera för mycket.
<h2>Hur stor andel av webbsidorna är WordPress år 2021?</h2>
Det enkla svaret skulle vara “över 30 %”, men låt oss först backa lite och sätta saker och ting i perspektiv.
WordPress lanserades 2003 som ett av många dåvarande verktyg för att bygga а blogg. Appens natur och arkitektur gjorde det möjligt för alla att bidra till att förbättra den. Detta drev WP att snabbt växa ur sitt ursprungliga syfte till nästan obegränsade plugins och WordPress specialiserade hostingleverantörer. Även om bloggare fortfarande är WordPress kärnpublik, har dess enorma möjligheter lett till att stora varumärken som Sony, Walt Disney, MTV, BBC och New Yorker alla förlitar sig på deras tjänster.
Statistiken för WordPress för 2021 är ganska anmärkningsvärd:
62 % av de 100 snabbast växande företagen i USA använder WordPress.
Över 500 nya webbsidor skapas dagligen med hjälp av gratisversionen av WordPress.org.
Sjuttio miljoner nya blogginlägg dyker upp varje månad.
Hur ovanligt det än kan låta har WP hela denna framgång att tacka sin aktiva och lojala gemenskap för, inte bara en enda visionär VD. Faktum är att WordPress.org inte ens har en VD – projektet drivs helt och hållet av frivilliga över hela världen.